Πυροβολώντας τον τυφώνα

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Πυροβολώντας τον τυφώνα

Αμερικανάκι γνωρίζεται με ελληνόπουλο το καλοκαίρι σε παραλία και συζητάνε προσπαθώντας να ανταλλάξουν πληροφορίες για τον καθημερινό τρόπο ζωής τους.

Εσείς κάνετε προσευχή πριν το φαγητό;», ρωτάει το αμερικανάκι.
«Μπα, δεν χρειάζεται. Εμάς η μαμά μας ξέρει να μαγειρεύει, δεν τρώμε έτοιμα φαγητά», απαντάει το ελληνόπουλο.
Δεν είναι πραγματικός ο διάλογος, είναι ανέκδοτο! Μην το πάρετε λοιπόν κατά γράμμα και μην σταθείτε στο θρησκευτικό θέμα της προσευχής πριν το φαγητό, που υπάρχει στους περισσότερους λαούς και στις περισσότερες θρησκείες. Μπείτε λίγο στον τρόπο σκέψης κάθε παιδιού, κάθε λαού.
Στην Αμερική, η προσευχή είναι, απλά, στοιχείο του τελετουργικού του οικογενειακού φαγητού. Όπως πρέπει να καθίσει όλη η οικογένεια μαζί, έτσι πρέπει και να προσευχηθεί. Δεν έχει κάποιο δυνατό θρησκευτικό συναίσθημα, ούτε αποτελεί ουσιαστικό δείγμα ευγνωμοσύνης προς τα θεία. Είναι «σωστό» και, απλά, γίνεται. Στην κοινωνία όπου όλες τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας θεός είναι το χρήμα. Και για να μη θεωρηθεί αυτή η αναφορά προσπάθεια υποτίμησης ενός ολόκληρου λαού, ας μην ξεχνάμε τί έγινε τη Δευτέρα στον Αγιασμό των ελληνικών σχολείων. Πόσα παιδιά προσευχήθηκαν και πόσα έκαναν αγγαρεία …
Στο ανέκδοτο, το ελληνόπουλο δεν αντιλαμβάνεται ποιός είναι ο λόγος της προσευχής όταν δεν υπάρχει ανάγκη, όταν δεν υπάρχει κίνδυνος. Δεν έχει ώριμη θρησκευτική συνείδηση, είναι όμως απόλυτα προσγειωμένη και ρεαλιστική η προσέγγισή του. Το αμερικανάκι είναι ένας καλός μαθητής των κοινωνικών αντιλήψεων της χώρας του αλλά δεν μπορεί να απαντήσει στην ερώτηση κρίσεως που δέχεται. Έχει «παπαγαλίσει» άκριτα. Το ελληνόπουλο είναι αδιάβαστο αλλά έχει καλύτερη κρίση.
Θα θέλαμε να τελειώσουμε εδώ με τα ανέκδοτα αλλά δεν μας αφήνει η ειδησεογραφία. Ο φονικός τυφώνας ΙΡΜΑ έπληξε τις τελευταίες μέρες τις ΗΠΑ με μεγάλη σφοδρότητα και προκάλεσε τεράστιες καταστροφές. Τα γνωρίζουμε όλοι μάλλον. Αυτό που ίσως να μην γνωρίζουμε όλοι και πιθανά να μην πιστέψουμε ότι δεν είναι ανέκδοτο, είναι η διάθεση χιλιάδων αμερικανών, κατόχων όπλων, να πυροβολήσουν τον τυφώνα για να τον απομακρύνουν. Επαναλαμβάνουμε: δεν είναι ανέκδοτο.
Ας τα πάρουμε από την αρχή. Όλα ξεκίνησαν από μια κίνηση στο facebook, υποστηριζόμενη από ιδιοκτήτες όπλων στην Φλόριντα, που καλούσε όσους έχουν όπλα, να βγουν να πυροβολήσουν κατά του τυφώνα Ίρμα για να… τον φοβίσουν! Περισσότεροι από 46.000 άνθρωποι δήλωσαν αμέσως πως τους ενδιέφερε το event και η κατάσταση γρήγορα ξέφυγε από τον έλεγχο. Όλο και περισσότεροι δήλωναν συμμετοχή και έκαναν κι εποικοδομητικές προτάσεις. Αν και ξεκίνησε ως φάρσα, κάτοικοι της Φλόριντας έφθασαν στο σημείο να προτείνουν την χρήση ακόμα και φλογοβόλων προκειμένου να διαλύσουν τον τυφώνα!
«Αγχώθηκα και είχα βαρεθεί να περιμένω και το ξεκίνησα όλο αυτό» λέει ο δημιουργός στο BBC, που παραδέχεται πως δεν περίμενε την τεράστια ανταπόκριση. Υπό το κλίμα αυτό, ένας σερίφης στην Φλόριντα, στην κομητεία Πάσκο, αναγκάστηκε να εκδώσει οδηγία – εντολή προς τους δημότες του να… μην πυροβολούν κατά του τυφώνα, γιατί δεν πρόκειται να τον διώξουν! «Για να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα, ΜΗΝ πυροβολείτε κατά της Ίρμα. Δεν θα κάνετε τον τυφώνα να φύγει και αυτό θα έχει πολύ επικίνδυνες συνέπειες», αναφέρει το tweet του σερίφη.
Είναι απορίας άξιο πώς ο μέσος Αμερικανός δεν γνωρίζει τι είναι ο τυφώνας. Η αμερικάνικη ήπειρος αιώνες τώρα αντιμετωπίζει τυφώνες, ανεμοστρόβιλους, πλημμύρες, ξηρασίες και πυρκαγιές. Απλά φυσικά φαινόμενα δηλαδή που θα έπρεπε να διδάσκονται στη στοιχειώδη, υποχρεωτική εκπαίδευση. Δεν γνωρίζουμε πώς διδάσκονται αυτά στο αμερικάνικο εκπαιδευτικό σύστημα. Αν κρίνουμε πάντως από το αποτέλεσμα, μπορούμε να πούμε ότι διδάσκονται …αποτυχημένα !
Τα φαινόμενα είναι απλά στην κατανόησή τους αλλά οι επιπτώσεις τους είναι έως και τρομακτικές, όπως του «Ίρμα». Είναι φαινόμενα που πλήττουν άμεσα τη ζωή του μέσου αμερικανού. Πιθανά το εκπαιδευτικό τους σύστημα διδάσκει τις φυσικές επιστήμες κατακερματισμένες, μεταφέρει αποσπασματικές γνώσεις, όπως και το ελληνικό.
Στην εννιάχρονη, υποχρεωτική μας εκπαίδευση, βομβαρδιζόμαστε από ένα σωρό «γνώσεις». Μόνο που αυτές είναι τόσο «ατάκτως ερριμμένες» που στο τέλος λίγοι μαθητές μπορούν να αναγνωρίσουν τι σχέση έχει το ένα κεφάλαιο των φυσικών επιστημών με το άλλο. Λίγοι μπορούν να αντιληφθούν που εφαρμόζονται όλα αυτά. Και λιγότεροι μπορούν να καταλάβουν ότι ο ρόλος των φυσικών επιστημών είναι να ερμηνεύσουν όλα τα φαινόμενα που υπάρχουν στο φυσικό μας κόσμο, το μικρόκοσμο και το μακρόκοσμο, την ανθρώπινη ζωή και τη σχέση της με τη φύση. Το σχολείο τα παρουσιάζει ως «μαθήματα» κι όχι ως επιστήμες που μας βοηθάνε να σκεφτούμε και να καταλάβουμε.
Στις νέες αλλαγές που προωθεί το υπουργείο παιδείας, οι «ανάπηρες» φυσικές επιστήμες ακρωτηριάζονται. Οι Επιστημονικές Ενώσεις των Φυσικών Επιστημών (η Ελληνική Γεωλογική εταιρεία – Σύλλογος Ελλήνων Γεωλόγων, η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, η Ένωση Ελλήνων Χημικών και η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων), συζήτησαν τις προτεινόμενες αλλαγές και κατέληξαν σε κοινό τόπο που περιλαμβάνει τις ακόλουθες διαπιστώσεις:
• «Οι Επιστημονικές Ενώσεις διαθέτουν την τεχνογνωσία, την επιστημονική εγκυρότητα και την βούληση να συμβάλλουν στην διαμόρφωση ενός σύγχρονου, αποτελεσματικού και ελκυστικού σχολείου που θα απαντά στις ανάγκες της Ελληνικής κοινωνίας και του διεθνούς ανταγωνιστικού περιβάλλοντος. Παρότι έχουμε ανταποκριθεί με αμεσότητα στις προσκλήσεις της πολιτείας και έχουμε καταθέσει τεκμηριωμένες με επιστημονικά στοιχεία απόψεις, δεν έχουν ληφθεί υπόψη, καθιστώντας την παρουσία μας προσχηματική.
• Παρά την παρότρυνση της UNESCO και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για αύξηση της διδασκαλίας των θετικών επιστημών, οι Θετικές Επιστήμες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα γνωρίζουν πρωτόγνωρη υποβάθμιση και συρρίκνωση με ανυπολόγιστες συνέπειες στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης και του επιστημονικού συλλογισμού που διασφαλίζουν την κριτική ικανότητα και επομένως και την κοινωνική ετοιμότητα.
• Έχει παρατηρηθεί υποβάθμιση και κατακερματισμός του γνωστικού αντικειμένου των Θετικών Επιστημών με αυθαίρετες και αντιεπιστημονικές περικοπές της ύλης, οι οποίες δεν ευνοούν την κριτική μάθηση και οδηγούν σε στείρα αποστήθιση, παρά τις εξαγγελίες του Υπουργείου, διότι χάνεται η συνέχεια, η συνοχή και ορθολογικός συλλογισμός.
• Βαρύνουσας σημασίας ατόπημα αποτελεί κατά την εκτίμηση μας ότι οι υποψήφιοι φοιτητές των Παιδαγωγικών σχολών εισάγονται χωρίς να έχουν διδαχθεί και εξεταστεί Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες, παρότι θα κληθούν να τα διδάξουν.»
Οι επιστημονικές ενώσεις της χώρας λένε ότι οι επιστήμες τους δεν διδάσκονται σωστά. Το λένε χρόνια αλλά δεν τους ακούνε. Οι δε δάσκαλοι του δημοτικού δεν έχουν οι ίδιοι γνώσεις για να τις μεταφέρουν στα παιδιά. Yπάρχει ελπίδα;
Μπορούμε να νικήσουμε τον επερχόμενο τυφώνα της άγνοιας με πυροβολισμούς;

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή